آنچه از زندگی می آموزم...

کوه با نخستین سنگها آغاز می‌شود/انسان با نخستین درد/در من زندانی ستمگری بود که به آواز زنجیرش خو نمی‌کرد/من با نخستین نگاه تو آغاز شدم

آنچه از زندگی می آموزم...

کوه با نخستین سنگها آغاز می‌شود/انسان با نخستین درد/در من زندانی ستمگری بود که به آواز زنجیرش خو نمی‌کرد/من با نخستین نگاه تو آغاز شدم

فصولی از انتخابات و انتصابات

به دلیل حضور خود بنده در بلاد غربت و به دلیل حضور شناسنامه بنده در یک بلاد غربت دورتر که کلی با هم فاصله دارند نتوانستم در تمرین دموکراسی اخیر شرکت کنم! البته الان میتونم مثل خیلیهایی که رای ندادن سوسه بیام و بگم من رای ندادم و دیدین گفتم و ...... کلی از این حرفها 

بنده اینجا با صدای رسا اعلام میکنم که تب انتخابات و تب موسوی من رو هم فرا گرفته بود و اگر شناسنامه م همراهم بود به موسوی رای میدادم! همه با گذشت ۶ روز از انتخابات اخبار رو تعقیب کردن و از همه اخبار کم و بیش خبر دارن. من چندتا مطلب کوچیک رو این چند روزه دیدم و شنیدم که میخوام راجع به اونا بگم: 

۱) چهارشنبه و بعد از نامه رفسنجانی به رهبری بنده حقیر با این ذهن الکن و غیر سیاسی خودم بوی گند کودتا رو شنیدم و به چندتا از دوستان هم گفتم! اصلا از دلشوره ای که از شمارش آرا همه جا رو گرفته بود میشد فهمید که مردم علیرغم رای به موسوی نمیخوان باور کنن که آقا محمود میخواد بره! ولی جالب اینجاس که با وجود تمام اینها و پیش بینی خودم کاملا از دیدن نتیجه شوکه شدم. چون تا حالا دروغی در این حد بزرگ به مردم گفته نشده بود. این یه حرکت جدید و خیلی انقلابی بود 

۲) آقایی به اسم دیبا که میگن داداش فرح دیباس و کچل هم هس؛ در گفتگویی که با صدای امریکا داشت عنوان کرد که انتخاب آقا محمود اتفاقا باعث یکدست شدن فضای سیاسی کشور میشه و امکان گفتگو با امریکا میسرتر! من تا به حال تفسیری به این مزخرفی و مفسری به این احمقی ندیده بودم که از کل حوادث پیش اومده فقط به فکر رابطه ایران و امریکا باشه! ایشون مردم دوستی رو درحد اعلا درک کردن! 

۳) دوستی در بخش نظرات شما گفت از اینکه رای ندادم به خودم افتخار میکنم! این دوست گرامی به این مطلب اشراف ندارن که اصولا انجام افعالی که ذاتا منفی هستن هیچ هنری محسوب نمیشه و هیچ افتخاری نداره! اصولا انجام دادن عمل مهمه نه انجام ندادنش! ما میریم قهر! شما هم خودتون میدونین! ما به قهر کردنمون افتخار میکنیم!  

۴) اولدوز نازنینم حرف خیلی قشنگی زد! ۱۲ سال پیش گفتیم <خاتمی بنویسیم ناطق بخوانیم> ولی به هر دلیلی اینطور نشد! ۴ سال پیش قهر کردیم و یکی اومد که آب پاکی رو رو دست همه قبلیها ریخت! امسال با همون ذهنیت ۱۲ سال پیش اومدیم و اینطوری شد. اگه نمی اومدیم چی میشد مثلن؟ کی میومد بگه رای منو پس بگیر؟ کی میگفت رای من کو؟ 

دیروز توی تهران راهپیمایی سکوت برگزار شده! بدون شعار و هیچ حرکت خشنی؟ به یاد ندارم تا حالا این کشور همچین چیزی رو به خودش دیده باشه!! هر جا ۱۰ نفر جمع شدن شعار زنده باد مرده باد همه جارو اشغال کرده.ما داریم یک دوران گذر طلایی رو طی میکنیم! امیدوارم بهای این گذار خیلی سنگین نباشه با این متعصبین وحشی که توی خیابونا راه افتادن! 

۵)من اینجا مخالفت خودم رو با ۸۰ درصد برنامه های صدای امریکا اعلام میکنم! بی بی سی رو بیطرف تر و حرفه ای تر میبینم! کارشناس صدای امریکا گفته کودتا رو روسها طراحی کردن و کودتاشون هم مثل هواپیماهای توپولوفشون سقوط کرده! ( این جمله خیلی شعاریو ضد روسی هست! امیدوارم نظر ایشون درست باشه ولی ایشون نمیدونن که اگه این توپولوفهای روسی نبودن ما باید ۲۰۰۰ کیلومتر با اتوبوس طی طریق میکردیم) پس زنده باد توپولوف! مرده باد کودتا 

 ۶) همین االانه ما بدجوری حس خس و خاشاکی بهمون دست داده! هرکی هم بخواد بهمون دست بزنه خراشش میدیم! لطفا یه جوری به این خس و خاشاک جرقه برسونین تا براتون تفهیم بشه که چه آتیشی به پا میشه! 

۷) آقا محمود اعلام کردن که ایشون هم سید هستن و وقتی بهشون رسوندن که چه قافی دادن اعلام نمودن که از طرف مادری سید هستن! عقده سید بودن دارن مثل اینکه! 

۸) خانم فاطمه رجبی نویسنده کتاب آقا محمود معجزه هزاره سوم در بیاناتی اعلام داشتن که این رنگ سبز رنگ لجن میباشد! 

۹) آقا محمود روی کریستین امانپور را کم کردند وقتی گفتند در این کشور آزادی تقریبا مطلق هست! من جای خالی اوریانا فالاچی را شدیدا احساس میکنم که اگر بود میگفت پس این پتویی که ما رو مجبور کردی بپیچیم دور سرمون چیه؟؟ 

۱۰) آقای میرحسین موسوی گفتند تا احقاق حق کامل به راهی که شروع کرده اند ادامه خواهند داد! امیدواریم رگ ترکی ایشان ورگ لری همسرشان نخوابد! 

۱۱) همه میپرسند از تبریز چه خبر؟ همه میگویند اگر تبریز هم شروع کند دیگر نمیشود نهضت را خواباند! خانمها و آقایان ! بدانید و آگاه باشید که تبریز ۳ سال پیش شروع کرد و همینهایی که الان میگویند تبریز چه خبر میگفتند بابا یه سوسک که دیگه این همه جیغ و داد نداره! هنوز هستند کسانی که از آن زمان تا به امروز رنگ خانه را ندیده اند! 

اونوقت یکی پیدا میشه مثل سید ابراهیم نبوی که بگه توی ایران از ترس ترکها نمیشه کاریکاتور کشید و طنز نوشت! و کلی هم تخطئه کرده بود اون حرکت رو! الانم فقط توی زن امروز صدای امریکا برای زنها جوک میگه! انصافا حقشه با این سطحی نگریش!!!

بعدش هم گفتن خارجیها (حدود نیم میلیون) اومدن تبریز شعار دادن و رفتن!!!! کسی اونموقع به خونخواهی تبریز اومد؟ نه!! اما ماشالله تبریزیها دست به خونخواهیشون خوبه!! ۲۰ تیر ۷۸ رو که یادتون نرفته؟ 

ولی علیرغم همه این حرفها ما بازم هستیم!  

امیدواریم دولت کودتا سقوط کند! فقط همین.

یرالما تای تای ...

1- گاهی درد به اوج خودش میرسه؛ اونجاست که دیگه نمیتونی گریه کنی، میخندی... خنده ای که از هزاران گریه هم غمگینانه تره... نگاه میکنم تو چشم کسانی که احساس باخت تمام وجودشون رو گرفته، احساس نادیده گرفته شدن، احساس مورد تمسخر واقع شدن، احساس صفر بودن، هیچ بودن، نبودن... فکر میکنم آیا وجود دارم؟؟!! یاد روزای قبلتر میفتم... دوستی زنگ میزنه، میگه فاطمی بوده... میگه پر یه باتوم گرفته به دستش... میپرسه خبری هست اونجا؟؟؟ میخندم. عین یه روح سرگردان راه میرم، راه میریم. نگاه هممون به یه جاییه که نمیدونیم کجاست. چشما همه تره... همه چی تعطیله... همه کارا مونده... کسی حسشو نداره 

 2- میگه حس بدی داره... میگه کاش نمیدادیم... چهار سال خودمون رو خوردیم و گفتیم کاش میدادیم؛ حالا... من به شخصه خوشحالم که دادم... حداقل دیگه به خودم نمیگم کاش میدادیم... حداقل برای من و ما ثابت شد که فرقی نمیکنه بدیم یا ندیم... مگه چی شده الان؟؟ دنیا میزان مشارکت ما رو دیده؟؟؟ خوب ببینه... مگه اگه نمیدادیم میگفتن اینا نظامشونو قبول ندارن، کاری برامون میکردن؟ یا مثلا الان ناراحتیم که اینا وجودشون رو برامون رو کردن؟؟ این یک گامه برای احیای اصول... باید به این باور میرسیدیم که هیچیم... باید به این باور میرسیدیم که وقاحت بحدی رسیده که رو در رو مورد تمسخر قرارمون بدن و ضربدر صفرمون بکنن... باید به این باور برسیم که ما هم باید بجنگیم برای گرفتن حق رای... باید به این باور میرسیدیم که دور دور دیکتاتوراست... حس بدی داریم؛ همه؛ ولی نباید پشیمون باشیم از دادن رای... از فریادهامون و از شادیهامون... پشیمون نیستم... چرا که اگر نمیدادیم رسوایی اینا اینقدر بالا نمیگرفت... انتخابات ایران در سایتهای خبری شده reputed election. در حالیکه اگر نمیدادیم فقط نداده بودیم.  

3- وایستادم و یه دخترخانمی کنارم... از ظاهر کسی در موردش قضاوت نمیکنم... ولی دخترخانم با ظاهر خارج از عرف ناخنای لاک زده و آرایش آنچنانی و زننده عکس رییس جمهور محبوب رو گرفته دستش... نگاهش میکنم، 25-26 سال بیشتر نداره... میپرسم تو واقعا میخوای بهش رای بدی؟ میگه مگه چشه؟؟؟ میگم نه جدا میخوای بدی؟؟؟ عصبانی میگه مگه چمه؟؟ نگاهش میکنم و میگم برای چی میخوای رای بدی؟؟؟ میگه اونیکی میخواد بیاد ایران رو خانه فحشا بکنه، تو واقعا حاضری و اصلا جرات میکنی تو مملکتی که اون میخواد اداره ش کنه، از خونت بیای بیرون؟؟؟ گیچ میشم و یه نگاهی به خودم و یه نگاهی به اون... من خسته، بدون هیچ آرایشی، با لباس کار و اون....!!!!!!!! و اون میترسه از آینده مملکت و من از آینده ای که میخواستم بسازم ولی ... و اون میترسه از اینکه این مملکت بشه فا......!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  

4- وقتی دروغ رو در رگ و پیکره ملت جا بکنن چه میشه کرد؟؟ وقتی ملتی بشن ملت دروغ از ریز تا درشتشون دروغ میگن و یواش یواش اونی که دروغ نگه میشه یکی نه مثل همه و شایدم خونش حلال... دارم از تمام ریز و درشتای اطرافم دروغ میشنوم... خسته ام... و این خستگی در تمام روابطم مشهوده... پیام که نمیتونم بدم. سایت نمیرم. هیچ شبکه ای رو نمیبینم... شاید تلفنمم خاموش بکنم... ولی این چاره خستگیم میشه؟؟؟!!!  

.

دعای لحظه ای نشاط دار :دی

*

خدای من خواهش میکنم من یکی تحمل شنیدن این حرفا و دیدن این قیافشو ندارم. آخه یه آدم چقدر میتونه ابله باشه؟

مناظره شو دیدین؟؟ یاد اون فیلم طنز آقا محمود در کومور افتادم... آخه آدم اینقدر سطح پایین و سخیف؟! ورداشته مدرک دانشگاهی رهنورد رو آورده هی نشون میده به موسوی میگه بگم؟ بگم؟! بعد چون وقتش تموم شده بود تازه گذاشته برا دور دوم. دور دوم دوباره میگه: آقای موسوی شما این خانومو میشناسین؟؟ بگم؟ بگم؟!  

حالا فکر کنین همش آدم به این فکر میکنه که این خانوم کیه مگه؟؟؟؟؟ چیکار کرده؟؟؟ همه رو محکوم کرد تا دستاویزی باشه برا محکومیت موسوی... همش هم گیر به هاشمی داده بود. لذت بردم آتوی خاصی از دولت خاتمی و خود موسوی نداشت. فقط داشت هوچی گری میکرد.

دستمریزاد دشمن!!! با همین حرفاش لااقل یه ذره اشتیاق و حال به موسوی داد واسه دادن جواب... کلا خوابم پرید.

اصلا مهم نیست کی بشه رییس جمهور، قلب من طاقت نداره دوباره این ابله و ببینم... خدایا خواهش میکنم

انتخابات میکنیم

حال و هوای کشور انتخاباتی شده! 

ما پیشرفت کرده ایم و من خوشحالم! 

من خوشحالم که درختها دیگه کاغذ میوه نمیدن 

من خوشحالم که در و دیوار دیگه از عکسهای لای در مونده کاندیدا ها ( البته خوش تیپش رو هم داریم) راحت شده! 

من از این شو دموکراسی لذت میبرم 

من از اینکه پیشرفت کردیم و یه کمی متدمنانه تر تبلیغات میکنیم خوشحالم 

شکر خدا که دولت خدمتگذار پیشرفت کرده! 

من میر حسین موسوی رو نمیشناسم 

من محسن رضایی رو هم نمیشناسم 

من از کروبی همیشه بدم میومده چون یادمه چقدر تفاوت هست بین کروبی مجلس۴ و کروبی مجلس ۶ . 

و من از قیافه احمدی نژاد بدم میاد! فکر میکنم همین یه دلیل برای رای ندادن بهش کافی باشه! بقیه دلایل رو بیخیال میشم 

حالا چیکار کنم؟ به کی رای بدم؟ اصلا رای بدم؟ 

من خاتمی رو میشناسم 

سال ۷۶ من هفده ساله بودم ولی داشتم میدیدم که مردم الکی به خاتمی رای میدن تا به ناطق نوری رای ندن! 

اون سال من به خاتمی رای ندادم! اما سال ۸۰ با وجود تمام انتقادها رای دادم! و الان هم پشیمون نیستم! 

خاتمی هر کاری که کرد یا نکرد برای ایران یه اعتبار بین المللی بود. خاتمی برای ایران زود بود. خاتمی خوب حرف میزد! فقط همین! اولین کسی بود که گفت زنده باد مخالف من! 

همون یه جمله برای رای دادن بهش کافی بود. 

شناسنامه م همراهم نیس! من در بلاد غربتم! اینجا میبینم که گله گوسفندا از ساعت ۶ جلوی بانک صف کشیدن تا سود سهامشون رو بگیرن! و اصلا هم دلشون نمیخواد به این فکر کنن که چرا الان سهامشون داره سود میده؟!! 

من پیشنهاد میکنم از این شو دموکراسی لذت ببرید! چه باشید و نباشید این بساط جوره! هرکی توش نباشه بازم بساط به راهه! 

برید به کسی رای بدید که برای اولین بار دست زنشو گرفت و به همه نشون داد. 

برید به کسی رای بدید که از سخنرانی زنش بین هوارتا نامحرم غیرتی نشد. هر چند که این راه جدیدی برای گول زدن احمقایی مثل من باشه! هر چند که این یک طرفند جدید باشه! من دلم میخواد گول بخورم! خدا رو چه دیدی! شاید ۸ سال بعد کاندیداها جلوی مردم همسرشون رو هم بوسیدن! 

چه آرزوی بزرگی! چه فکر کوته بینانه ای! مگه مشکل مملکت ما بوسیدن در انظار عمومیه؟؟ 

آره! اینم یکی از مشکلاتمونه! گرهها رو یکی یکی باید حل کرد. باید جنگید حتی برای هیچ 

 

به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل 

که گر مراد نیابم به قدر وسع بکوشم 

 


 

هاهاهاها....
نمیدونم چرا نه تنها از مطلبت خوشم نیومد بلکه بدتر بدم هم اومد. خیلی سطحی بود به نظرم...  و البته ....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! بگذریم.  و دلیل نوشتنش؟؟!!!!؟؟؟؟
(برید رای بدید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟: نقل از جملاتت)  چقدر اینروزا همه روشنفکر شدن و تافته جدا بافته. همه میگن من بیشتر از اونیکی میفهمم... من بیشتر حالیمه. بقیه تون شعور ندارین همه ش شوره.... برید رای بدید...
آقایون و خانومایی که اینقدر از موضع بالا نگاه میکنین چکار کردین شماها که اینقدر احساس میکنن همه نمیفهمن و شما میفهمین؟؟؟
تایماز چرا همیشه بقیه گوسفندن؟؟؟ ما چی هستیم؟ سوالم جدیه... چرا فکر میکنیم با روزی ۴ تا روزنامه خوندن و voa دیدن دیگه کلی حالیمونه؟؟؟
بله! میریم رای میدیم به همونی که بلده غیرتی نشه! بلده به اینم فکر بکنه که همسرش انسانه... این تبلیغات نیست. زهرا رهنورد چه در مقام علمی و چه از لحاظ سیاسی کمتر از شوهرش نیست... و حتی اگر تبلیغات هم باشه بازم ارزشمنده.

این قدر سطحی بحث کردی که فقط دارم به این فکر میکنم که چه لزومی داشت حتما بنویسی؟؟؟!!!! مطرح شدن رهنورد به عنوان یه همسنگر و دوشادوش موسوی خیلی ارزشمندتر از اونیه که بخوای قیاس کنی با (شاید ۸ سال بعد کاندیداها جلوی مردم همسرشون رو هم بوسیدن! ) رهنوردی که در زمان پیش از موسوی هم دانشجوی خط امام بوده. تایماز عزیز موسوی خواهرزاده شیخ محمد خیابانیه... فردی که در بستر مبارزه آموزش دیده باشه کارای سخیفی رو که تو میگی بهانجام نمیده. 


هر کسی در هر صنف و سنخی که باشه شرط پایبندی به جمهوری اسلامی جزو ملزومات کاندیداتوریشه... بنابرای کوته فکر و سطحی نگر کسیه که تصور کنی کسی میاد تا کن فیکون بکنه کشور رو.

میدونی همیشه اعتقادم این بود که خاتمی با تمام علاقه ای که هنوز بهش دارم ریلیف ولو نظام بوده و معتقدم موسوی در شرایط حاضر چیزی بیش از خاتمی که نه حتی در حد اون هم نیست... اینو دارم میبینم که در اینهمه میتینگ و سخنرانی و غیره ذلک حتی کلمه ای ازاصلاح طلبی حرف نمیزنه... بنابراین من خواهان خاتمی اگرم رای بدم فردا نمیتونم بگم: به وعده اش عمل نکرد.

ولی میدم. 

کسایی که بیشتر ازتموم گوسفندای اطرافتون میفهمین که شور ورشون داشته میخوان رای بدن... شما چکار میکنین؟؟؟ میشینین خونه و اعتراض پنهان میکنین با رای ندادن؟؟؟ به خیالتون فردا میان میگن ملت ما دیدیم شما بیشتر از 5 درصد واجدین شرایطتون رای ندادین و فهمیدیم اعتقادی به مشروعیت نظام ندارین پس میکشیم کنار!!!

یا مثلا وجدانتون آسوده است که انتخاب اشتباه نکردین؟؟؟ که چی بشه؟؟؟ نکنه به سوال جواب قیامت و نکیرمنکر دارین فکر میکنین؟؟
از اون بالا بیاین پایین و یه نگاهی هم به اینورا بندازین... شعار دادن خیلی راحته... لقلقه زبان... بیاین جمع شیم  تکفیر کنیم... که چی؟؟؟؟ بگیم دستاش خونیه... بگیم دادگاههای با حکم اعدام زمان اون بوده... بوده... من جای شلاق رو رو پشت ... دیدم. تو ندیدی... حکم اعدامش که به پدرش داده بودن هنوز توی صندوقه ولی چه کنیم؟؟؟؟

اونایی که تو بهشون میگی گوسفند میدونن چرا سود سهامشون رو الان میدن. چه کنن؟؟ نگیرن؟؟؟ یا مثلا ببرن بدن به رییس جمهور که ما نمیخوایم؟؟؟ 

تایماز من میدونم همه میدونن ترک و کرد و لر و... همه عزیز میشن ایام انتخابات. آذربایجان میشه سر ایران... میدونیم.. همه میدونیم... لازم هم نیست یه عده بافهم و شعور و کمالات بیان اینا رو بگن به ما... میدونم موسوی سالهاست ترکی حرف نزده و صرفا قصد استفاده از احساسات قومیتی من و امثال من رو داره...

ولی درد میدونی کجاست؟ اینجا که حتی توی به ادعای خودت روشنفکر و فلانی منورالفکر و بهمانی خیلی باکلاس و من هم توی روابط شخصیمون دچار ظلم یشیم. بیعدالتی میکنیم. از پس وظایفمون بر نمیایم... و ادعا داریم در حد خدا... 

حالا شدیم مفسر. شدیم مخالف....


چی میخوایم از کسیی که پایبندیشون محرزه به یه سری اصول؟؟؟؟ که بیان بگن نه؟؟؟ 


شهربانو امانی حرف قشنگی زد: گفت ما میخوایم از ما اعاده شرافت انسانی بشه!!!
 

شما چی میخواین؟؟

 

واقعا دلیل مسخره ای داری برای رای ندادن به احمدی نژاد... هرچند مطمئنم الکی نوشتی ولی شنیدن این حرف از تو ناامیدم میکنه. پس بهتره بری رایتو به جنیفر لوپز بدی که با خیلی از فاکتورات جور دربیاد.

من رای میدم... با وجودیکه میدونم کن فیکون نمیشه... با وجودیکه میدونم موسوی هم یکیه مثل بقیه... گول نمیخورم چون انتظار معجزه ندارم.  و میدونی مزان حیف و میل خزانه در چه حد بوده؟؟

اگر شما براآرمانهای خیلی اصولی میجنگین!!!! برای من همون کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان کافیه. اعاده شرافت من حتی اگر در حددی باشه که من وقتی باتو بیرون میرم استرس نداشته باشم هم برام ارزش داره. تک تک اینا

برای من موسوی هیچ کس نیست... حتی فیلم فوق العاده تاثیر گذارش هم هیچی توش نداشت... شور بود و هیچ پیام خاصی نداشت... ولی من به اضمحلال رفتن جایگاه انسان رو در دوره پیش دیدم و نه به خاطر زشت بودن، احمق بودن، پرت و پلا گفتن و هزار چیز دیگه که فقط به خاطر اندک امیدی که به احیای شرافت انسان دارم رای میدم تا رییس جمهور فعلی ابقا نشه...


و نهایتا تو که شناسنامه ت پیشت نیست برای چی اینقدر خودتو خسته کردی؟؟؟؟؟؟ دلیل خاصی داره؟؟؟